2310 558165 info@noimatherapy.gr

10 πληροφορίες για την Δυσαριθμησία

NOHMA 

BLOG

Τι ειναι η δυσαριθμησία και πως την αναγνωρίζετε στο δικό σας παιδί; Παρακάτω ακολουθούν 10 σημαντικές πληροφορίες και συμβουλές από την ομάδα του Νόημα.

  1. Η δυσαριθμησία ανήκει στις μαθησιακές δυσκολίες. Στα αγγλικά αναφέρεται ως «Developmental dyscalculia» καθώς πρόκειται για μια αναπτυξιακή δυσκολία που πλήτει κυρίως τη φυσιολογική απόκτηση των αριθμητικών δεξιοτήτων (Shalev, R. S., 2004).
  2. Το παιδί που έχει δυσαριθμησία δεν σημαίνει πως δεν είναι έξυπνο ή τεμπέλικο, καθώς η δυσαριθμησία δεν σχετίζεται με την νοημοσύνη.
  3. Η δυσαριθμησία τείνει να επηρρεάζει το 5-6% του μαθησιακού πληθυσμού και εμφανίζεται τόσο στα αγόρια όσο και στα κορίτσια (Shalev, R. S., 2004)..
  4. Τα παιδιά με δυσαριθμησία εμφανίζουν δυσκολίες κατανόησης στην έννοια του αριθμού, στο να κάνουν βασικούς μαθηματικούς υπολογισμούς, στην εκτέλεση των τεσσάρων πράξεων, να κάνουν νοερούς υπολογισμούς και να αποστηθίσουν τις προπαίδειες, να μετατρέπουν μια μεγαλύτερη μονάδα σε μια μικρότερη, π.χ. κιλό σε γραμμάρια. Επίσης, κάνουν συχνά λάθη στις οικονομικές τους συναλλαγές, παραλείπουν, προσθέτουν, αντικαθιστούν, αντιμεταθέτουν αριθμούς όταν γράφουν ή διαβάζουν,
  5. Δυσκολεύονται με τις έννοιες του χρόνου, του προσανατολισμού και της μουσικής. Είναι πιθανόν να έχουν προβλήματα στον μυοκινητικό συντονισμό τους, με αποτέλεσμα να μην τα καταφέρνουν ικανοποιητικά σε δραστηριότητες όπως ο αθλητισμός ή ο χορός (Τομαράς 2008:47-48).
  6. Στη δυσαριθμησία τα παιδιά εμφανίζουν έλλειμμα στις οπτικοχωρικές και οπτικο-αντιληπτικές δεξιότητες, ενώ παρουσιάζουν καλές ακουστικές αντιληπτικές δεξιότητες (Rourke 1985).
  7. Στο ICD-10 η δυσαριθμησία αναφέρεται ως «ειδική διαταραχή των αριθμητικών ικανοτήτων» χωρίς να υπάρχει ιστορικό ειδικής διαταραχής της ανάγνωσης ή του συλλαβισμού (Κάκουρος & Μανιαδάκη 2003:270).
  8. Είναι πιθανό η δυσαριθμησία να συνυπάρχει με άλλες μαθησιακές δυσκολίες (δυσλεξία, δυσγραφία, ΔΕΠΥ), δεν είναι όμως απαραίτητο (Shalev, 2004).
  9. Προκειμένου να καλλιεργηθεί σε μαθητές με δυσαριθμησία η αίσθηση του αριθμού και η έννοια της ποσότητας προτείνεται να γίνεται διδασκαλία με απτά υλικά, όπως ξυλάκια, μέτρο, κύβοι Dienes, νομίσματα κ.α.
  10. Η διάγνωση της δυσαριθμησίας στην Ελλάδα γίνεται από τα Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ) ή από τα Ιατροπαιδαγωγικά κέντρα.
  11. Παιδιά που έχουν δυσκολίες στα μαθηματικά είναι πιθανό να αποκτήσουν αρνητική στάση απέναντι σε αυτά και να τα αντιμετωπίζουν με χαμηλή αυτοπεποίθηση.

 

Αν δώσουμε λοιπόν, στα παιδιά με δυσαριθμησία τον αναγκαίο χώρο και χρόνο για μάθηση και τους διδάξουμε τον τρόπο που εκείνοι μαθαίνουν, θα έχουν την ευκαιρία να αναπτύξουν τις μαθηματικές τους δεξιότητες.

 

Πληροφορίες αντλήθηκαν από:

Αγαλιώτης, Ι. (2000). Μαθησιακές Δυσκολίες στα Μαθηματικά. ελληνικά γράμματα

Κάκουρος, Ε. & Μανιαδάκη, Κ. (2003). Ψυχοπαθολογία παιδιών και εφήβων. Αναπτυξιακή Προσέγγιση. Αθήνα: Τυπωθήτω- Γιώργος Δαρδανός

Τομαράς, Ν. (2008). Μαθησιακές δυσκολίες. Ισότιμες ευκαιρίες στην εκπαίδευση: Πρακτικές απαντήσεις στα ερωτήματα γονιών και εκπαιδευτικών για τη δυσλεξία, τις δυσαριθμησίες και τη διαταραχή ελλειμματικής προσοχής, υπερκινητικότητα. Αθήνα: Εκδόσεις Πατάκη.

Miles, T. R. (1992). Some theoritical considerations. In Miles , T.R. , & Miles , E. (Eds). Dyslexia and Mathematics. London: Routedge

Shalev, R. S. (2004). Developmental dyscalculia. Journal of child neurology, 19(10), 765-771.

Rourke, B. P. (1985). Overview of learning disability subtypes. In B. P. Rourke (ed.), Neuropsychology of learning disabilities: Essentials of subtype analysis, (pp. 3-14). New Yοrk: Guilford Press