2310 558165 info@noimatherapy.gr

Τι είναι το Αθηνά τεστ, το ΛΑΜΔΑ τεστ και τι ρόλο παίζουν στην Ειδική Αγωγή;

Ο διαρκώς αυξανόμενος αριθμός των παιδιών με δυσκολίες μάθησης εγείρει αρκετά ερωτήματα αναφορικά με νέους τρόπους αντιμετώπισης και ειδικής διαπαιδαγώγησης. Αυτό προβληματίζει ιδιαίτερα όλους αυτούς που ασχολούνται με την ανάπτυξη των παιδιών και την εκπαίδευσή τους: τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς, τους ειδικούς και Θεραπευτήρια όπως το «Νόημα». Παρακάτω ακολουθούν κάποια τεστ τα οποία δρουν θεραπευτικά σε περιπτώσεις παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες:

 

Tι είναι το Αθηνά τεστ:

Το Αθηνά Τεστ είναι μία διαγνωστική μέθοδος που εντοπίζει τις δυσκολίες μάθησης. Απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας 5 έως 9 ετών (προσχολικής ηλικίας, Α΄, Β΄, Γ΄, Δ΄ Δημοτικού). Επιπλέον, μπορεί να χορηγηθεί και σε μεγαλύτερα παιδιά.  Το εν λόγω ψυχομετρικό εργαλείο έχει σταθμιστεί στο Ψυχομετρικό εργαστήριο του Τομέα Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών το 1999, με βάση τον ελληνικό πληθυσμό.

Αποτελείται από μία σειρά διαγνωστικών δοκιμασιών, οι οποίες αξιολογούν ένα ευρύτατο φάσμα κινητικών, αντιληπτικών, νοητικών και ψυχογλωσσικών διεργασιών. Οι δοκιμασίες αυτές ελέγχουν και αξιολογούν πλευρές της ανάπτυξης του παιδιού που θεωρούνται κρίσιμες για τη σχολική μάθηση και προσαρμογή.

Μέσω της εν λόγω αξιολόγησης δύνανται να εντοπιστούν συγκεκριμένες περιοχές που είναι ελλειμματικές και χρήζουν ιδιαίτερης εκπαιδευτικής και θεραπευτικής παρέμβασης. Το ψυχομετρικό εργαλείο χρησιμοποιείται με σκοπό την έγκαιρη ανίχνευση  μαθησιακών ιδιαιτεροτήτων.

Μετά την αξιολόγηση και εφόσον κριθεί απαραίτητο, μπορεί να σχεδιαστεί και να εφαρμοστεί Εξατομικευμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα παρέμβασης από την Ειδική Παιδαγωγό, προκειμένου να προληφθούν και να αντιμετωπιστούν οι μαθησιακές δυσκολίες και να βοηθηθεί το παιδί στο σχολείο.

 

Τι είναι το ΛΑΜΔΑ τεστ:

Το ΛΑΜΔΑ τεστ είναι ένα λογισμικό που επιχειρεί την αυτοματοποιημένη ανίχνευση μαθησιακών δυσκολιών στο γραπτό και προφορικό λόγο παιδιών σχολικής ηλικίας (Β’ – Δ’ Δημοτικού και Ε’ Δημοτικού – Β’ Γυμνασίου). Περιλαμβάνει ασκήσεις, με την μορφή παιχνιδιών, τα οποία εκτελούνται από τον μαθητή μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή. Με την ολοκλήρωση των δοκιμασιών, εξάγεται το προφίλ επιδόσεων του μαθητή.

Σκοπός του ΛΑΜΔΑ τεστ είναι η αυτοματοποιημένη ανίχνευση μαθησιακών δυσκολιών στο γραπτό και προφορικό λόγο. Συγκεκριμένα, το λογισμικό ελέγχεται πλήρως από τον ηλεκτρονικό υπολογιστή, τόσο κατά την χορήγηση των δοκιμασιών, όσο και κατά την έκδοση των αποτελεσμάτων. Να τονίσουμε σε αυτό το σημείο ότι το λογισμικό δεν παρέχει πλήρη κλινική εκτίμηση ή διάγνωση, αλλά μία αδρή σκιαγράφηση των τομέων ιδιαίτερης αδυναμίας του μαθητή. Η χρήση του συγκεκριμένου εργαλείου, σε συνδυασμό με την Εκπαιδευτική Αξιολόγηση που διενεργείται από την Ειδική Παιδαγωγό, έχει ως αποτέλεσμα τον εντοπισμό των μαθησιακών δυνατοτήτων και αδυναμιών του παιδιού και κατ’ επέκταση το σχεδιασμό Εξατομικευμένου Εκπαιδευτικού Προγράμματος, εφόσον αυτό κριθεί αναγκαίο.

 

Αναλυτικά τα πεδία που εξετάζονται κατά τη χορήγηση του ΛΑΜΔΑ τεστ:

  • Ταχύτητα και ακρίβεια αναγνώρισης εικόνων και λέξεων
  • Ιστορική και γραμματική ορθογραφία
  • Προφορική και γραπτή κατανόηση
  • Μορφοσύνταξη: συμπλήρωση προτάσεων, αναλογίες
  • Λεξιλόγιο: επιλογή εικόνας, ορισμοί (αποκλειστικά για παιδιά Ε’ Δημοτικού – Β’ Γυμνασίου)
  • Εύρος προσοχής (μνήμη γραμμάτων)
  • Μη λεκτική νοημοσύνη: αλληλουχίες, μήτρες (αποκλειστικά για παιδιά Β’ – Δ’ Δημοτικού)
  • Μουσικές δεξιότητες: αναπαραγωγή ρυθμού (αποκλειστικά για παιδιά Β’ – Δ’ Δημοτικού)

 

Ειδική Διαπαιδαγώγηση:

Η Ειδική Παιδαγωγός είναι αρμόδια, με την ολοκλήρωση της εκπαιδευτικής αξιολόγησης, να ανιχνεύσει την ύπαρξη πιθανόν μαθησιακών δυσκολιών ή μαθησιακών κενών στο παιδί, αλλά και να αντιληφθεί εάν οι μαθησιακές δυσκολίες που παρουσιάζει το παιδί είναι ειδικές ή γενικευμένες.

Κατά τη διάρκεια της ειδικής εκπαιδευτικής αξιολόγησης, η Ειδική Παιδαγωγός εξετάζει το μαθησιακό, αλλά και το γνωστικό επίπεδο του παιδιού ανάλογα με την ηλικία του και την τάξη στην οποία φοιτά. Η ειδική εκπαιδευτική αξιολόγηση είναι εξατομικευμένη και διενεργείται με χρήση σταθμισμένων εργαλείων, αλλά και άτυπων εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων.

Επιμέρους τομείς του γνωστικού επιπέδου, οι οποίοι εξετάζονται, είναι ο χωροχρονικός προσανατολισμός, η σωματογνωσία, η γνώση βασικών εννοιών και η ικανότητα συγκέντρωσης.

Όσον αφορά το μαθησιακό επίπεδο του παιδιού, εξετάζεται η αναγνωστική ικανότητα, η παραγωγή γραπτού λόγου, η ιστορική και γραμματική ορθογραφία, το εύρος και η χρήση λεξιλογίου, η δημιουργία αυθόρμητου γραπτού λόγου καθώς και η κατανόηση και επεξεργασία κειμένων. Επιπλέον, εξετάζονται και οι λογικομαθηματικές δεξιότητες του παιδιού.

 

Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνήστε με την Ειδική Παιδαγωγό του Θεραπευτηρίου μας Κουσιώτα Στέλλα.