2310 558165 info@noimatherapy.gr

Τι είναι η Δυσγραφία: 10+1 βασικές πληροφορίες

NOHMA 

BLOG

Τι ειναι η δυσγραφία; Mια διαταραχή που αφορά παιδιά και μεγάλους.

 

  1. Ως δυσγραφία ορίζεται η διαταραχή στη διατύπωση, συνοχή του γραπτού λόγου αλλά και η δυσκολία στην αποτύπωση χαρακτήρων, γραμμάτων και αριθμών.

 

  1. Η αξιολόγηση ενός παιδιού που δεν γράφει ορθά, πραγματοποιείται συνήθως από τον δάσκαλο χωρίς σταθμισμένη διαδικασία (Μιχελογιάννης-Τζενάκη,2000)

 

  1. Η δυσκολία στη γραφή δεν συνδέεται με τη νοημοσύνη του ατόμου. Οι ρίζες τις βρίσκονται σε νευρολογικούς μηχανισμούς. (Rijnjes, 1999)

 

  1. Η δυσγραφία εντάσσεται στις μαθησιακές δυσκολίες και συχνά τα παιδιά που έχουν αυτή τη διαταραχή έχουν κι άλλη μαθησιακή δυσκολία.

 

  1. Τα παιδιά με δυσγραφία δεν τεμπελιάζουν! Απλώς οι γραπτές εργασίες είναι τόσο κουραστικές και απογοητευτικές για εκείνα και τις αποφεύγουν.

 

  1. Η δυσγραφία όπως και οι υπόλοιπες μαθησιακές δυσκολίες, δεν ξεπερνιέται με τον χρόνο (δεν είναι ιάσιμη).

 

  1. Παρόλο που δεν είναι δυνατό να ξεπεραστούν όλα τα εμπόδια που προκύπτουν με τη δυσγραφία, η έγκαιρη διάγνωση και παρέμβαση από ειδικό θα βοηθήσει το άτομο να ξεπεράσει σε μεγάλο βαθμό τις δυσκολίες του.

 

  1. Υπάρχουν τέσσερις υποδιαιρέσεις της δυσγραφίας. Η επιφανειακή δυσγραφία ( δυσκολία του ατόμου στην αναγνώριση και τη γραφή γνωστών λέξεων ως ολοτητες), η φωνολογική δυσγραφία ( δυσκολία του ατόμου στη γραφή ψευδολέξεων), βαθιά δυσγραφία ( σχετιζεται με σημασιολογικά λάθη) και η περιφερειακή δυσγραφία (σχετίζεται με δυσκολίες που αφορούν τα διάφορα στάδια μετατροπής γραφημάτων σε γραφή με το χέρι.

 

  1. Παρατηρείται πως είναι μεγαλύτερος ο αριθμός των ατόμων που εμφανίζουν δυσκολίες στη γραφή απ’ ότι στην ανάγνωση. Σύμφωνα με μελέτες των Graham (1986) και Graham, Berniger, Abbot και Whittaker (1997) τα παιδιά με δυσκολίες στη γραφή αντιστοιχούν στο 10% με 34% των μαθητών.

 

  1. Τα συμπτώματα της δυσγραφίας είναι η προβληματική θέση καρπού, σώματος και τετραδίου, το ακανόνιστο μέγεθος γραμμάτων και τα γράμματα που δύσκολα μπορούν να διαβαστούν. Τα ορθογραφικά λάθη, η χρήση κεφαλαίων και πεζών μέσα στην ίδια λέξη και η παράλειψη, αντικατάσταση ή απουσία γραμμάτων. Τέλος, τα παιδιά με δυσγραφία, κουράζονται εύκολα, δυσκολεύονται στην αντιγραφή και κάνουν κακή χρήση γραμμών και περιθωρίων στο τετράδιο.

 

  1. Παρακάτω βλέπουμε πως είναι ένα γραπτό ενός παιδιού με δυσγραφία:

 

Πληροφορίες αντλήθηκαν από:

Deborah Deutsch Smith, Naomi Chowdhuri Tyler. (2019). Εισαγωγή στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση. Εκδόσεις : Gutenberg

Στασινός Δ. (1999). Δυσλεξία και σχολείο. Εκδόσεις :Gutenberg

https://apothetirio.lib.uoi.gr/xmlui/bitstream/handle/123456789/420/lgt_2009028.pdf?sequence=1

https://apothetirio.lib.uoi.gr/xmlui/bitstream/handle/123456789/658/lgt_2013031.pdf?sequence=1